AnadoluTayfası.Net ( ATN )
Ah dünya, sen neden böylesin.. Arada bir gülen görmesem, ölesim geliyor, ölesim..
Geri git   AnadoluTayfası.Net ( ATN ) > Vee Ders.. > Dersler.. > Edebiyat

Şiirde Gerçeklik ve Anlam

Edebiyat
Şiirde Gerçeklik ve Anlam, Şiirde Gerçeklik ve Anlam Şiirde Gerçeklik ve Anlam Şiirde İmge Nedir - Örnek Şiirler - Türk Edebiyatında Son Dönem Şairlerin Şiirleri• İnsanlar, gerçek hayatta var olan nesneleri, olayları duyu organlarıyla algılar; bu algılama insan bilincinde çeşitli işlemlerden geçer ve bireye göre farklı şekillere, durumlara dönüşür. Böylece "imge" oluşur. • Şiirde bütün imgeler, gücünü gerçeklikten alır. • İmgenin oluşumunda gerçekliğin dönüştürülmesinde bireyin yaşadıkları, sezgileri, tasarıları, kültürü, anlayış ve algılayışındaki farklılıklar etkilidir. • Birey, günlük hayatta kullandığımız ve Şiirde Gerçeklik ve Anlam imge nedir örnekler, imgeli şiir örnekleri, şiir gercekliginin nasil verildigini, şiir gerçekliği nasıl verilir, şiir gerçekliği nedir, şiir gerçekliğinin nasıl verildiği, şiirde gerçeklik, şiirde gerçeklik nasıl bulunur, şiirde gerçeklik nasıl verilir, şiirde gerçeklik nedir, şiirde gerçeklik örnekleri, şiirde imge nasıl bulunur, hakkında bilgiler ve daha fazlasını içeriyor.. Devamını Oku...

 
09-27-2010 23:45 Yazan: Bilgili
Şiirde Gerçeklik ve Anlam

Şiirde Gerçeklik ve Anlam

Sponsorlu Bağlantılar

Şiirde Gerçeklik ve Anlam Şiirde İmge Nedir - Örnek Şiirler - Türk Edebiyatında Son Dönem Şairlerin Şiirleri• İnsanlar, gerçek hayatta var olan nesneleri, olayları duyu organlarıyla algılar; bu algılama insan bilincinde çeşitli işlemlerden geçer ve bireye göre farklı şekillere, durumlara dönüşür. Böylece "imge" oluşur.

• Şiirde bütün imgeler, gücünü gerçeklikten alır.

• İmgenin oluşumunda gerçekliğin dönüştürülmesinde bireyin yaşadıkları, sezgileri, tasarıları, kültürü, anlayış ve algılayışındaki farklılıklar etkilidir.

• Birey, günlük hayatta kullandığımız dil göstergelerine, günlük hayatta gerçekliği olan dil ifadelerine yeni anlamlar yükleyerek gerçekliği dönüştürür.

• Dönüşen ve değişen bu gerçeklik her okuru farklı boyutlarda etkiler. Bu etki ise okurun yaşına, eğitim ve kültür seviyesine, hayallerine, izlenimlerine, içinde bulunduğu duruma ve döneme göre değişir.

• Aynı gerçeklik, farklı sanatçıların elinde farklı şekillere dönüşür. Böylece şiirsel gerçeklik oluşur.

• Günlük dil ile şiir dili arasındaki temel farklılık, gerçekliğin ifade ediliş biçimidir.


"Bu şeker kaç para?" "On lira"

"Bu akşam çok eğlendim."


"Köşkün muazzam bir Boğaz manzarası var." ifadelerinde "on lira, eğlenmek, köşk" sözcükleri gerçek anlamlarıyla kullanılmıştır.


"Güzelliğin on par'etmez

Bu bendeki aşk olmasa

Eğlenecek yer bulamaz

Gönlümdeki köşk olmasa"

Âşık Veysel


Dörtlükte ise on para etmek, "değerinin az olması"; "eğlenmek", oyalanmak, vakit geçirmek, teselli olmak"; köşk, "gönlün en güzel yeri, sevgilinin içinde bulunduğu yer" anlamlarında kullanılmıştır.


• Dörtlüğün her okuyucuda çağrıştırdıkları farklıdır. Çünkü şiirde yan anlamlar, mecaz anlamlar vardır. Bu anlamlar, yoruma açıktır.

• Şiirde dil şiirsel işleviyle kullanılır.


Örnek şiir incelemeleri:


Halk şiiri örneği (17. yüzyıl)


SEMAİ


Bugün ben bir güzel gördüm

Bakar cennet sarayından

Kamaştı gözümün nuru

Onun hüsn ü cemalinden


Salındı bahçeye girdi

Çiçekler selama durdu

Mor menekşe boyun eğdi

Gül kızardı hicabından

Ercişli Emrah


"Bu gün ben bir güzel gördüm." ifadesi yaşadığımız dünyada gerçekliği olan şeylerdir. Günlük hayatta birçok güzel görmek mümkündür.

"Bakar cennet sarayından." Güzel bir kız cennetteki bir saraydan bakamaz, evinin penceresinden bakar, ancak şair bu gerçekliği dönüştürerek, sevgilisini cennetteki hurilere, evini de cennetteki saraylara benzetmiştir.


"Kamaştı gözümün nuru

Onun hüsn ü cemalinden"


Sevgilinin güzel olması gerçek hayatta olabilecek bir ifadedir; ancak güzelliğin çokluğundan gözlerin kamaşması gerçekliğin dönüştürülmesidir.


"Salındı bahçeye girdi" Sevgilisinin ya da herhangi birinin bahçeye girmesi gerçekte olabilecek bir şeydir.


"Çiçekler selama durdu

Mor menekşe boyun eğdi

Gül kızardı hicabından" ifadelerinde gerçeklik değişik yollarla dönüştürülmüştür. Çiçeklerin bahçeye tek bir sıra halinde dikilmiş olması, çiçeklerin dik durması gerçekte olabilir; ancak çiçekler, sevgili geldiği için selama durmaz. Aynı durum menekşe için de geçerlidir. Menekşenin boynu, doğal olarak zaten hafif eğiktir, bunun sebebi sevgilinin gelmesi değildir. Gülün renginin kırmızı olması ve utanan insanın yüzünün kızarması gerçekliktir; ancak gülün utancından kızarması gerçekliğin dönüştürülmesidir.


Şiirde gerçeklik, benzetmelerle, abartmayla ve güzel sebebe bağlama yollarıyla dönüştürülmüştür. Bu imgeler, halk şiirinde kalıplaşmıştır. Ancak, her şair bu imgeleri yeniden kurgular.


Son Dönem Türk Edebiyatı


BAHAR ŞARKİSİ


Titrek bir damladır aksi, sevincin

Yüzünün sararmış yapraklarında;

Ne zaman kederden taşarsa için

Şarkılar taşırken dudaklarında

Gözlerin kararan yollarda üzgün

Ve bir zambak kadar beyazdır yüzün;

Süzülüp akasya dallarında gün

Erir damla damla ayaklarında

Ahmet Muhip Dıranas


"Titrek bir damladır aksi, sevincin

Yüzünün sararmış yapraklarında"

ifadesi, "Sararmış bir yaprağın üzerindeki yağmur damlası yaprak hareket ettikçe titreşiyordu, sallanıyordu." gerçekliğinden hareketle yazılmış olabilir. Sevincin yansımasının titrek bir damla olması, insan yüzünün sarı yaprak olması gerçeğin dönüştürülmüş şeklidir.


"Ne zaman kederden taşarsa için.

Şarkılar taşırken dudaklarında."

"İnsanlar çok üzülebilirler, insanlar şarkı söyleyebilirler." ifadeleri bu dizelerin gerçeklik kaynağıdır. "İçin kederden taşması, dudakların şarkı taşıması" gerçekliğin dönüştürülmesidir. Şair bu dörtlükte, baharın tasvirini yapmakta, bunu yaparken de gerçekliği değiştirmekte, sözcüklere yan anlamlar, mecaz anlamlar yüklemektedir (Şarkıyı söyleyen rüzgârın etkisiyle ses çıkaran sararmış yapraklardır).


"Gözlerin kararan yollarda üzgün

Ve bir zambak kadar beyazdır yüzün,

Süzülüp akasya dallarında gün

Erir damla damla ayaklarında"

"Gün batıyor."şeklinde ifade edebileceğimiz gerçeklik, yukarıda farklı imgelerle değiştirilmiştir. Gün, damla damla erimez, gün biter.


Şair, mecaz ve yan anlamları çokça kullanarak gerçekliği yeniden kurgulamıştır.



Sevgilinin güzel olması gerçek hayatta olabilecek bir ifadedir; ancak güzelliğin çokluğundan gözlerin kamaşması gerçekliğin dönüştürülmesidir.


"Salındı bahçeye girdi" Sevgilisinin ya da herhangi birinin bahçeye girmesi gerçekte olabilecek bir şeydir.


"Çiçekler selama durdu

Mor menekşe boyun eğdi

Gül kızardı hicabından" ifadelerinde gerçeklik değişik yollarla dönüştürülmüştür. Çiçeklerin bahçeye tek bir sıra halinde dikilmiş olması, çiçeklerin dik durması gerçekte olabilir; ancak çiçekler, sevgili geldiği için selama durmaz. Aynı durum menekşe için de geçerlidir. Menekşenin boynu, doğal olarak zaten hafif eğiktir, bunun sebebi sevgilinin gelmesi değildir. Gülün renginin kırmızı olması ve utanan insanın yüzünün kızarması gerçekliktir; ancak gülün utancından kızarması gerçekliğin dönüştürülmesidir.


Şiirde gerçeklik, benzetmelerle, abartmayla ve güzel sebebe bağlama yollarıyla dönüştürülmüştür. Bu imgeler, halk şiirinde kalıplaşmıştır. Ancak, her şair bu imgeleri yeniden kurgular.






alıntı

Sponsorlu Bağlantılar
Gitti Gidiyor..
 
Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Edebiyat ve Gerçeklik TUtHiii Edebiyat 0 10-16-2010 14:25
Şiirde Tema UzZMaN Edebiyat 0 09-27-2010 23:46
Şiirde Ahenk Öğeleri giray41 Edebiyat 0 07-10-2010 17:24
Seçme Şiirler Önce Şiirde Sevdim Kavgayı Özgürlüğü Kelime Kelime Şiirde - Rıfat Ilgaz RittyBoy Kitap Tanıtımı 0 07-01-2010 10:21
birkaç şiirde benden olsun :) Turkcell Resimli Aşk Sözleri 0 12-02-2009 13:50



Powered By vBulletin® Copyright ©2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.

ShevKose